Pages

Tuesday, June 15, 2010

Menghitung hari

Hari ini genap 21 minggu. Semalam I pergi jumpa doktor buat monthly check-up. Semalam Rehot ikut I pergi PPUM. Tapi asal Rehot ikut je mesti doktor I tak ada. Kenapa ntah.. sejak dari Klinik Gynea sampai pindah Klinik Antenatal, kalo Rehot ikut mesti Dr. Rahmah tak ada. Memang tak jodoh kot!

Rutin monthly check-up di Klinik Antenatal dekat PPUM agak melelahkan sebenarnya. Secara kasarnya kad temujanji akan ditulis pukul 8.00am. Tapi sebenarnya pukul 8.00am itu adalah kaunter bayaran dibuka.
Rentetan peristiwa adalah seperti berikut, firstttt!! jeng je jengggg...
Datanglah seawal mana pun untuk ambil nombor... (bayangkan datang pukul 7.00am pun nombor dah ke 20an) tapi kaunter bayaran tetap buka pukul 8.00am. So, first come first serve. Abaikan saja temujanji pukul 8.00am yang tertulis di kad temujanji itu.
Setelah bayar.. membuat rutin periksa urin, timbang berat & periksa tekanan darah. Kalau tiada temujanji ultrasound atau buat OGTT senanglah boleh terus tunggu untuk jumpa doktor terus.
Kalau bernasib baik, temujanji ultrasound sama dengan temujanji jumpa doktor maka tak perlulah banyak sangat ambil cuti nak datang klinik. Kalau temujanji sama pula, masalah lain yang datang.. kena naik turun lif (nasib ada lif) sebabnya klinik tingkat lain & bilik ultrasound tingkat lain. Menunggu giliran untuk di scan dah satu hal, lepas tu nak tunggu giliran jumpa doktor pun satu hal. Nak.. nak.. ada pulak OGTT. Kena la cucuk 3 kali ambil darah setiap sejam sekali. Haishhh!!!!!!

Sama ke agaknya proses monthly check-up dekat hospital kerajaan, semi gov. & swasta?

Kadang nak je pergi monthly check-up kat hospital swasta, tapi sebab ada beberapa masalah dari sebelum pregnant yang rasa malas nak bercerita dengan doktor baru telah membuatkan yang PPUM itu tetap di hatiku. Huhu.. di hatiku sangatlah kan! Hiks!
Tapi I berharap sangatlah kalau PPUM dapat memperkemaskan sistem mereka di setiap klinik mereka. Penat tau!!! Klinik Ortopedik ke Klinik Ruka ke Klinik Gynea ke semua I dah pergi.. semua sama je lamanya proses mendapatkan rawatan. Cerita paling sedih masa I pergi Klinik Ruka.. I sampai antara yang terawal sampai la orang tinggal 2 orang dan bilik klinik yang I patut masuk tu sampai tutup lampu tanda dah tutup. Tapi nombor I tak juga kena panggil. Nak nangis meraung dah waktu tu. Ada ke patut fail I tak sampai ke bilik doktor tu. Ada ke patuttttttttt?? Menganiaya pesakit betullah PPUM ni. Eh.. ehh.. I ada kes lagi maha dasyat dengan PPUM ni, baru teringat! Siap masuk wad untuk operation dan siap puasa bagai.. tapi tak jadi operation. Bayangkanlahhhhhhhhhhhhh...
Err.. tuan puan lawyer, nak tanya sikitlah.. kalau kes-kes cenggini boleh saman ke mereka ni?

Huishh.. I ni memamg dah kena ubat guna-guna ke dengan hospital ni? O'ooo masih relevan ke PPUM tetap di hatiku????

Oh ya.. semalam I scan, tapi hospital kedekut tak bagi pun sekeping gambar scan kat I. Menangis air mata darah pun staf scan tu tak nak kasi I walaupun sekeping. Alasan sebab nak cut cost. Tapi rawatan sikit punya mahal juga mereka caj.. ada ke patut I pergi buat Echo yang tak sampai 3 minit tu kena bayar RM120. Dah meleret-leret pulak cerita I.. sambung balik.. dah la tak dapat sekeping gambar, lepas tu Rehot pun macam sengal tak ambil gambar kat monitor tu padahal kamera bawak tu.. haish!!


Macam ini agaknya baby dalam perut I untuk minggu yang ke 21.

2 comments:

  1. Mmm, kita pernah buat checkup di PPUM & Hospital Selayang masa Indah dulu.

    Dan this pregnancy check kat Pusrawi+Pantai. So, dah merasa la cek di govt, tak govt.

    Part tungggu, memang sama, 2-2 pun berejam. Siapa datang lambat, dapat no byk la.

    Bezanya, kat swasta, Dr yang jaga kita akan sorang tu, sampai habis, kalau untung sampai bersalin. So, kalau ada prob, tak yah la citer 10kali... and scan pun boleh everytime. Scan 3D/4D. Tu yang best.

    Itu la bezanya, minggu ni pun kita 21 Weeks.. kita lawan siapa bersalin dulu.. hahaha

    ReplyDelete
  2. sama juga la waktu menunggunya ya.
    tapi mungkin kelebihan private, gajet spt mesin scan dlm bilik doktor tu sendiri.

    ReplyDelete